Monday, October 23

Purple pills


Barev dzes! Vonc ek? Hima, yes lav em. Yes khmum em vartaguyn dexer.

Det måtte skje. Det var bare et spørsmål om sted og tid. Venner og familie hadde regnet med det, før eller siden. Og det skjedde forrige helg. Jeg ble magesyk!!

Jeg våknet opp natt til lørdag med diare, smerter i lår, kulde i kroppen. Lå søndag og mandag, gikk på jobb tirsdag. Gudene vet hvor jeg fikk energien til det fra, for alt jeg spiste forsvant.

Torsdag tok jeg til vett og dro til legen med sjefen min Katarina, kollega og venninne Emma (som kan engelsk litt bedre enn sjefen), og sjåføren vår Gevork. En hel liten delegasjon altså.

Vi kjørte til et sykehus litt utenfor byen, det var hovedsykehuset under Sovjet-tiden, og er nå et av de tre største. For et syn! Skulle gjerne lagt ut bilder hvis jeg hadde, men skal prøve å lage bilder i hodene deres i stedet:

På innsiden av et gigabygg i grå mur flerrer tapeten av mens jeg ser på den, taket og veggene har store sprekker mens gulvet er ruglete og skeivt. Kortvokste, lubne damer med rosa lepper tripper rundt i hvite forkle og spisse hatter. Kontorene deres ser ut som de er en del av en utstilling fra 60-tallet, pultene er mange og lave inne på små rom, og alt er brunt og slitt. Jeg tenker at her er det umulig å holde sysakene rene, og er om mulig en smule mer skeptisk enn før jeg dro.

Men legen jeg får tak i er faktisk veldig bra. Hun stiller masse relevante spørsmål, klemmer på magen og gir gode råd, både fra medisinsk og kjerring hold.

Diagnose: betennelse i tarmtottene. KVAKK! På grunn av noe jeg har spist. Bakterier.

Resultat: Maten ble ikke tatt opp, vekttap, tap av energi.

Remedy: rosa og oransje piller og kosttilskudd myntet på babyer. Russiske. Kjøpte dem på apotek rett etterpå, ingen resepter i dette landet. Aner ikke hva det er, ligner på godis, men de funker i alle fall. Hurra!!


I dag skal jeg trene veldig forsiktig på Marriot hotell hvor jeg og Kaja har blitt medlemmer i det siste. Trenger å bygge opp kroppen igjen. Skal spise med venner etterpå. Trenger å fores!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Huff magetrøbbel er ikke stas, lykke til med tarmtottene:)
Nuss og klem fra Marie

12:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Heia RÖD vennen. Det her var ikkje bra. Takk og lov for lilla og orange piller. God bedringklem fraa Maria paa Island.

1:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Er du blitt frisk da, jente?
Her
er en liten link du kan kose deg med.

2:58 PM  

Post a Comment

<< Home